16.7.10

The last letter of Charlotte Corday


Farewells of Charlotte Corday to her father, 1793. The English translation is mine. I apologize for any bad phraseology. Charlotte is a personal favorite of mine.

Adieux de Charlotte Corday à son père, 1793.

Pardonnez-moi, mon cher papa, d'avoir disposé de mon existence sans votre permission. J'ai vengé bien d'innocentes victimes, j'ai prévenu bien d'autres désastres. Le peuple, un jour désabusé, se réjouira d'être délivré d'un tyran. Si j'ai cherché à vous persuader que je passais en Angleterre, c'est que j'espérais garder l'incognito, mais j'en ai reconnu l'impossibilité.

J'espère que vous ne serez point tourmenté. (...)J'ai pris pour défenseur Doulcet : un tel attentat ne permet nulle défense, c'est pour la forme. Adieu mon cher papa, je vous prie de m'oublier, ou plutôt de vous réjouir de mon sort, la cause en est belle. J'embrasse ma sœur que j'aime de tout mon cœur, ainsi que tous mes parents. N'oubliez pas ce vers de Corneille : "Le crime fait la honte et non pas l'échafaud."

c'est demain à 8 heures qu'on me juge. Ce 16 juillet.
Charlotte


Last letter of Charlotte Corday to her father, 1793.

Forgive me, my dear father, to end my existance without your permission. I avenged innocent victims, I prevented many other disasters. The people, in a less abused day, will rejoice to be delivered of a tyrant. I tryed to persuade you that I left for England, I hoped to remain incognito, but I recognized the impossibility (of doing that).

I hope that you not be tormented. (...)I took as my defender Doulcet: but such a trial does not allow any defense, this is the form. Farewell my dear father, I hope you try to forget me, or rather you rejoice you at my exit, the cause was beautiful. I kiss my sister and all of those in my heart, as well as my parents. Do not forget the words of Corneille, "The crime causes the shame and not the scaffold" .

Tomorrow at 8 o'clock I meet my judge. This July 16. Charlotte

Brantigny

A short biography of this Normand may be found here.

2 comments:

Matterhorn said...

Lovely portrait!!

Brantigny said...

Thank you my friend.